سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهید؟

 

انجام آزمایش خون امروزه ساده است. نشانه های پزشکی واضحی درمورد اینکه چه کسی باید آنها را دریافت کند و در چه ساعات زندگی مناسب است. در این مقاله بیشتر بدانید! در حالی که بسیاری از افراد فکر می کنند که انجام آزمایش خون به دلیل سالم بودن آنها ضروری نیست ، این دقیقاً به همین دلیل است که باید این کار را انجام دهند. از آزمایش خون به طور روزمره خواسته می شود تا بیماری ها را به موقع تشخیص دهند تا به موقع آنها را درمان کند.

هنگامی که پزشک شما درخواست آزمایش خون معمول می کند ، آنها این کار را می کنند تا به دنبال علائم بیماری های خاص که در سنین مشخصی وجود دارد ، باشد. برخی از اجزای خون قبل از بروز علائم می توانند تغییر کنند. این یک مزیت بزرگ برای پیشگیری از درمان ایجاد می کند و از عوارض بعدی جلوگیری می کند. از طرف دیگر ، اگر بیمار در حال حاضر از یک بیماری مزمن رنج می برد ، آزمایش های معمول خون به متخصصین این امکان را می دهد تا پیشرفت و اثربخشی درمان تجویز شده را تحت نظر داشته باشند.


خون به عنوان وسیله ای برای کشف وضعیت داخلی بدن به دلیل سرعت حاصل از بدست آوردن نتایج و استخراج خون آسان است. در همه جا آزمایشگاه وجود دارد ، آزمایشات مقرون به صرفه است و سودمندی آنها به طور علمی اثبات شده است.

به عنوان یک قاعده ، افرادی که سالم به حساب می آیند ، فقط نیاز به آزمایش خون سالانه دارند. با این حال ، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن باید به ویژه در شروع درمان ، آنها را در حال حاضر و بعد از آن داشته باشند.

پزشکان در آزمایش خون چه می توانند ببینند؟

وقتی در مورد آزمایش خون صحبت می کنیم ، ما به آزمایشات بیوشیمیایی روی بافت خونی مراجعه می کنیم. خون یک بافت مایع است که سیستم گردش خون را از طریق رگها و شریان ها عبور می دهد.

اگرچه مایع است ، خون از:

  • مواد جامد. قسمت جامد خون همچنین به عنوان عناصر تشکیل شده مانند گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت ها شناخته می شود.
  • مایعات قسمت مایع خون ، پلاسمای خون است .
آزمایش خون

افراد برای بررسی علائم بیماری و ارزیابی تکامل بیماریهای موجود ، آزمایش خون دارند.

برخی از قسمتهای آزمایش روی قسمت جامد خون تمرکز کرده و سلولهای آن را تجزیه و تحلیل می کنند. به عنوان مثال ، شمارش گلبولهای قرمز تعیین می کند که تعداد زیادی از این سلول ها در مقدار معینی از خون در چه مواردی قرار دارند. تعداد گلبول های سفید و پلاکت ها را نیز می توان تعیین کرد . بعلاوه ، میکروسکوپ همچنین می تواند به شکل عناصر خونی تشکیل یافته توجه کند. گلبول های قرمز ممکن است بزرگ یا کوچک باشد و دارای ناهنجاری یا محدودیت خاصی باشد که نشانه وجود بیماری است.

از طرف دیگر آزمایشگاه ها برای اندازه گیری بخش مایع خون پارامترهای زیادی دارند. آنها معمولاً غلظت پلاسمایی قند ، کراتینین ، اوره ، اسید اوریک و لیپیدها را اندازه می گیرند. متخصصان پزشکی همچنین می توانند غلظت یونهایی مانند سدیم ، منیزیم و پتاسیم را اندازه گیری کنند.

از طریق آزمایش خون ، فرد می تواند اطلاعاتی درباره غلظت هورمونی بدن خود دریافت کند . به طور معمول ، یک پزشک ممکن است آزمایشات عملکرد تیروئید را برای تعیین تعداد هورمونهای تولید شده توسط غده تیروئید درخواست کند.

سرانجام ، سرولوژی وجود دارد ، که توسط آزمایشگاه ها برای تشخیص وجود بیماری های عفونی یا وجود آنتی بادی در برابر این بیماری ها استفاده می شود.

آزمایش خون لازم برای هر سن

برای هر مرحله از زندگی آزمایشات معمول خون انجام شده است . به عبارت دیگر ، پزشک متخصص پزشکی ، بر اساس سن بیمار ، بر روی مناسب ترین آزمایشات بیوشیمیایی برای آنها تمرکز خواهد کرد. این پروتکل ها بر اساس متداول ترین سن برای هر بیماری ، در سطح جهانی و ملی تنظیم شده اند. فرض بر این است که این آزمایشات امکان تشخیص بیشتر بیماری هایی که باعث مرگ می شوند یا باعث تغییر کیفیت زندگی می شوند ، می شوند.

بیایید نگاهی بیندازیم که چرا آزمایش خون در مراحل مختلف زندگی مهم است.

آزمایش خون بین سنین 20 تا 35 سالگی

در حالی که بیشتر بیماری ها در این سن بروز نمی کنند ، غربالگری سالانه برای جلوگیری از عوارض بعدی ضروری است. بیماری هایی که زود تشخیص داده می شوند ، درمان آن آسان خواهد بود.

آزمایشات معمول آزمایشگاهی برای این گروه سنی شامل شمارش کامل خون ، عملکرد کلیه ، وضعیت کبد ، قند خون و پروفایل لیپیدها می باشد .

آزمایش خون برای زنان باردار

در سن باروری ، زنان ممکن است باردار شوند. بارداری وضعیت خاصی است که به آزمایش خون خاص برای هر یک از سه ماهه نیاز دارد.

کنترل های معمول در دوران بارداری شامل شمارش کامل خون حداقل هر سه ماه یک بار برای اندازه گیری معمول و همچنین عفونت هایی که می توانند روی جنین تأثیر بگذارد مانند توکسوپلاسموز ، سفلیس ، هپاتیت B و ایدز است.

بین سنین 35 تا 55 سالگی

این گروه سنی باید آزمایشات دیگری نیز انجام دهد ، زیرا شیوع بیماریهای مزمن در جمعیت پس از چهل سالگی افزایش می یابد. پزشکان آزمایش خون را با آزمایشات تصویربرداری ، مانند ماموگرافی ، نشان می دهند. تست های آسیب شناسی ، مانند پاپ اسمیر؛ و آزمایش های تهاجمی ، مانند کلونوسکوپی .

پزشکان معمولاً آزمایشاتی را برای تشخیص عدم تعادل هورمونی ، به خصوص در زنانی که یائسگی را پشت سر می گذارند ، اضافه می کنند.

بعد از سن 60 سالگی

شیوع بیماری در سالمندان بسیار بیشتر است. بسیاری از افراد بالای 60 سال در حال حاضر از شرایط پزشکی مزمن رنج می برند ، به همین دلیل آنها باید به طور مکرر آزمایش خون انجام دهند .

لوله های خون.

برای هر گروه سنی تست های معمول خاصی وجود دارد. آنها می توانند در تعیین اینکه آیا فرد در حال ابتلا به بیماری هایی است که در گروه سنی آنها مشاهده می شود ، کمک کند.

نتیجه

انجام آزمایش خون بخشی از روال یک فرد سالم است . اگر فردی از بیماری رنج می برد ، لازم است که به طور مرتب تحت معاینه بیوشیمیایی انجام شود تا بیماری از پیشرفت آن جلوگیری کند.

پس از معاینه پزشک معالج شما می داند که با توجه به سن و وضعیت جسمی شما باید آزمایشاتی را انجام دهید. به یاد داشته باشید که تجزیه و تحلیل به موقع می تواند مشکلات جدی را تشخیص داده و از موقعیت های برگشت ناپذیر که ممکن است بر سلامت آینده شما تأثیر بگذارد ، جلوگیری کند.